
چکیده : اگر هر شب یا هر روز میزان اعمال را میگشودیم و خود را در محکمه وجدان محاکمه میکردیم مگر میشد در حوزه فردی یا سیاسی و اجتماعی خلاف فرمایشات ائمه(ع) را انجام دهیم. اگر اعتقاد به معاد وجود داشت، مگر میشد عدهای دروغهای بزرگ را برای بیرون راندن عدهای دیگر از صحنه جعل کنند و مگر میشود آنچه در عرصه برخی رسانهها میگذرد را با معیار اعتقاد به معاد سنجید؟عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تصمیم گرفتن، محدودیت ایجاد کردن و تضییع حقوق دیگران بر مبنای وهمیات و جعلیات با اعتقاد به مبداء و معاد سازگار نیست؛ لذا اعتقاد به معاد باید ترمزی باشد در مقابل تضییع حقوق.به گزارش ایسنا، حجتالاسلام و المسلمین مجید انصاری طی سخنانی در مراسم ترحیم حاج میرزا احمد عارف به تشریح نقش اعتقاد به معاد در زندگی انسان پرداخت و تصریح کرد: اعتقاد به معاد موضوعی فطری است که در همه مکتبها و ادیان الهی و حتی در میان همه جوامع انسانی از آغاز ـ و شاید بتوان ادعا کرد از ماقبل تاریخ و قبل از تمدن انسانها ـ جلوه و بروز داشته و دارد.وی افزود: به همین سبب علمای علم کلام یکی از ادله معاد را فطری بودن آن و از ادله فطری بودن آن اعتقاد راسخ در قول و عمل میان همه انسانها از آغاز تا امروز ذکر کردهاند.دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز خاطرنشان کرد: حتی کسانی که به حسب ادعا معاد را انکار میکنند نیز ناخواسته تسلیم ندای فطرت خود درباره جاودانگی انسان و معاد هستند. برای مکتبهای الهادی نیز قهرمان زیستن و قهرمان مردن یک اصل است و اهمیت موضوعاتی مانند فداکاری و ماندن نام نیک از آنها نشان میدهد که نتوانستهاند خود را از فطری بودن معاد برهانند.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بحث از معاد به دو جهت حائز اهمیت است؛ اول آنکه سرنوشت آینده ما در این مقوله نهفته است و معاد چشمانداز آینده محتوم زندگی انسان است و دیگر آنکه بحث از معاد تاثیر مستقیمی در کیفیت زندگی این جهانی ما دارد؛ لذا در مورد چگونه زیستن ما اثر دارد.وی با بیان اینکه ” با توجه به پیچیدگی معاد و آگاهی اندک ما از آن، به میزانی که باید و شاید در مورد آن اهتمام نداشتهایم” خاطرنشان کرد: آگاهی عمومی از ارتباطات دنیا و آخرت با یکدیگر و تاثیر رفتارهای امروز ما در آن جهان مورد غفلت عملی قرار گرفته است. با استنتاج از آیات و روایات درمییابیم که آخرت چیزی جز انعکاس رفتار این جهانی ما نیست و صحنه عظیم آخرت نمایش دو طرف سکه وجود انسان است.وی با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) درباره نامه اعمال انسان اظهار کرد: امام بزرگوار ما میگوید این کتاب صحیفه جان انسانی ماست که در این جهان به صورت بالقوه همه ما ظرفیت خداگونه بودن را داشتهایم و این کتاب گشوده میشود تا مشخص شود که چه میزان از این ظرفیت را به صورت بالفعل در آوردهایم.انصاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه مجالس ما کمتر حاوی آموزههای مربوط به معاد است. واقعا اگر کسی معتقد باشد که کلید همه بدیها دروغ است باز هم میتوان در جامعه دروغ شنید؟وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) درباره مطرودترین مردم نزد خدا افزود: پیامبر(ص) میفرمایند مطرودترین مردم نزد خدا کسانی هستند که برای سخنچینی و ایجاد تفرقه در جامعه تلاش میکنند و به دنبال این هستند که برای انسانهای بیگناه پاپوش درست کرده و پروندهسازی کنند.عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: در روایتی دیگر میفرماید اگر کسی ذرهبین به دست بگیرد تا عیوبی از مردم پیدا کند و با استفاده از آن آبروی افراد را ببرد و اصطلاحا حال آنها را بگیرد، خداوند او را از ولایت خود اخراج کرده و به ولایت شیطان احاله میکند و این در حالی است که شیطان هم او را نمیپذیرد.این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روایتی دیگر گفت: بیشترین ندامت متعلق به کسی است که آخرت خود را به دنیای دیگران فروخته است؛ یعنی برای خوش آمد این و آن، زبان و قلم به ظلم چرخانده، حکم به ظلم داده و در واقع به خود ظلم کرده است؛ زیرا چنین اموری در آخرت غیر قابل جبران است.وی در ادامه به قرائت حدیثی از امام سجاد(ع) مبنی بر لزوم محاسبه روزانه اعمال توسط مسلمانان پرداخت و خاطرنشان کرد: ما از ساحت ائمه اطهار پوزش میطلبیم که اینگونه نیستیم؛ اگر هر شب یا هر روز میزان اعمال را میگشودیم و خود را در محکمه وجدان محاکمه میکردیم مگر میشد در حوزه فردی یا سیاسی و اجتماعی خلاف فرمایشات ائمه(ع) را انجام دهیم.وی با بیان اینکه ” آنچه گفتم موعظه نفس بود” ابراز عقیده کرد: ولی نمیتوانم تاسف خود را از اینکه امروز آثار اعتقاد عملی به معاد را در زندگی سیاسی و اجتماعی نمیبینیم، ابراز نکنم. اگر اعتقاد به معاد وجود داشت، مگر میشد عدهای دروغهای بزرگ را برای بیرون راندن عدهای دیگر از صحنه جعل کنند و مگر میشود آنچه در عرصه برخی رسانهها میگذرد را با معیار اعتقاد به معاد سنجید؟انصاری در بخش پایانی سخنان خود نیز مرحوم حاج میرزا احمد عارف را پیرغلام اهل بیت(ع) و خدمتگزار به انقلاب دانست و افزود: منزل مرحوم عارف پیش از انقلاب و در روزگاری که هنوز غنایم انقلاب به دست نیامده بود تا همه مدعی آن باشند محل حضور روحانیون انقلابی، بحثهای انقلابی و سخنان امام(ره) بود. من درگذشت ایشان را حضور دکتر محمدرضا عارف که در یکی از مقاطع حساس و پرافتخار تاریخ انقلاب اسلامی سمت معاونت اولی رییس جمهور بزرگوار کشور را عهدهدار بودند و در عرصه علم و فناوری نیز حضور دارند، تسلیت میگویم.
منبع : سایت کلمه
*************************************************************************************************
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر